|  |
1.
Zasady ogólne
Art. 1
1. Ustawa reguluje zasady ruchu
drogowego na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki
dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami
i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu drogowego.
2. Przepisy ustawy stosuje się
również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to
konieczne do uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.
Art. 2
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1. Droga - wydzielony pas
terenu składający się z jezdni, chodnika, pobocza, drogi(ścieżki) dla pieszych
lub drogi (ścieżki) dla rowerów łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych
znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju
pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
2. Droga twarda - droga z
jezdnią o nawierzchni bitumicznej, kostkowej, betonowej, klinkierowej lub
brukowcowej oraz z płyt betonowych lub kamienno-betonowych,
jeżeli długość nawierzchni przekracza 20 m; inne drogi są drogami gruntowymi.
3. Autostrada - droga
dwujezdniowa , oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na
której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczona tylko do ruchu
pojazdów samochodowych, które na równej poziomej jezdni mogą osiągnąć prędkość,
co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep.
4. Droga ekspresowa-droga dwu
lub jednojezdniowa oznaczona odpowiednimi znakami
drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do
ruchu pojazdów samochodowych.
5. Droga dla rowerów - droga
lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów jednośladowych, oznaczona
odpowiednimi znakami drogowymi.
6. Jezdnia - część drogi przeznaczona
do ruchu pojazdów, określenie to nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni.
7. Pas ruchu - każdy z
podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów
wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.
8. Pobocze - część drogi
przyległa do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub
niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
9. Chodnik - część drogi
przeznaczona do ruchu pieszych.
10. Skrzyżowanie - przecięcie
się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie,
łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub
rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia
drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego
się przy drodze.
11. Przejście dla pieszych -
powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do
przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
12. Przejazd dla rowerzystów -
powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez
rowerzystów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
13. Przystanek - miejsce
zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego oznaczone odpowiednimi
znakami drogowymi.
14. Tunel - budowla na drodze,
oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
15. Obszar zabudowany - obszar
oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi.
16. Strefa zamieszkania -
obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na których obowiązują
szczególne zasady ruchu drogowego a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi
znakami drogowymi.
17. Uczestnik ruchu - pieszy
kierujący a także inne osoby znajdujące się w pojeździe lub na pojeździe
znajdującym się na drodze.
18. Pieszy - osoba znajdująca
się poza pojazdem na drodze i nie wykonująca na niej
robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się
również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą: rower, motorower, wózek
dziecięcy podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim a
także osobę do dziesięciu lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
19. Kolumna pieszych -
zorganizowana grupa pieszych, prowadzona przez kierownika lub dowódcę.
20. Kierujący – osoba, która kieruje
pojazdem lub zespołem pojazdów a także osoba, która prowadzi kolumnę pieszych,
jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta w stadzie lub pojedynczo.
21. Kierowca - osoba
uprawniona do kierowania pojazdem silnikowym.
22. Szczególna ostrożność -
ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi dostosowaniu zachowania uczestnika
ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu
umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.
23. Ustąpienie pierwszeństwa -
powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do
zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego do
zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku.
24. Ruch kierowany - ruch
otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną
osobę.
25. Niedostateczna widoczność -
widoczność występująca od zmierzchu do świtu, a także w warunkach zmniejszonej
przejrzystości powietrza od świtu do zmierzchu.
26. Wymijanie - przejeżdżanie
(przechodzenie)obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym
kierunku.
27. Omijanie - przejeżdżanie
(przechodzenie) obok nie poruszającego się pojazdu,
uczestnika ruchu lub przeszkody.
28. Wyprzedzanie -
przejeżdżanie(przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego
się w tym samym kierunku.
29. Zatrzymanie pojazdu -
unieruchomienie pojazdu nie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego
trwające nie dłużej niż 1 minutę oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające
z tych warunków lub przepisów.
30. Postój pojazdu -
unieruchomienie pojazdu nie wynikające z warunków lub przepisów ruchu
drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.
31. Pojazd - środek transportu
przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego
przystosowane.
32. Pojazd silnikowy - pojazd
wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego.
33. Pojazd samochodowy –
pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością
przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
34. Pojazd wolnobieżny -
pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z
wyłączeniem ciągnika rolniczego.
35. Pojazd członowy - zespół
pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą.
36. Pojazd specjalny - pojazd
samochodowy lub przyczepa, konstrukcyjnie nie przeznaczone do przewozu osób lub
ładunków.
37. Pojazd używany do celów
specjalnych - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do
przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne, Policję, Agencję
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Straż Graniczną, Kontrolę
Skarbową, Służbę Celną, Jednostki Ochrony Przeciwpożarowej, Inspekcję
Transportu
Drogowego i Służbę Więzienną.
38. Pojazd zabytkowy - pojazd,
który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub
ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury.
39. Pojazd uprzywilejowany -
pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i
jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami
mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w
kolumnie, na której na początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane
wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.
40. Samochód osobowy - pojazd
samochodowy przystosowany konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób
łącznie z kierowcą oraz ich bagażem.
41. Autobus - pojazd
samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z
kierowcą.
a) autobus szkolny - autobus
przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły barwy pomarańczowej , oznaczony z
przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej
“autobus szkolny”.
42. Samochód ciężarowy -
pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie
to obejmuje również samochód ciężarowo – osobowy, przeznaczony konstrukcyjnie
do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą.
43. Taksówka - pojazd
samochodowy odpowiednio wyposażony i oznaczony, przeznaczony do przewozu za
ustaloną na podstawie taksometru opłatą:
a) osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z kierowcą oraz ich bagażu
podręcznego (taksówka osobowa),
b) ładunków o masie nie przekraczającej 2,5 t. (taksówka bagażowa)
44. Ciągnik rolniczy - pojazd
silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych,
leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do
ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.
45. Motocykl - pojazd
samochodowy, jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy.
46. Motorower - pojazd
jednośladowy lub wielośladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności
skokowej nie przekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza
prędkość jazdy do 45 km/h.
47. Rower - pojazd
jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem.
48. Wózek inwalidzki - pojazd
konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się osoby niepełnosprawnej, napędzany
siłą mięśni lub za pomocą silnika, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy
do prędkości pieszego.
49. Zespół pojazdów - pojazdy
złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to
pojazdów złączonych w celu holowania.
50. Przyczepa - pojazd bez
silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.
51. Przyczepa lekka -
przyczepa, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750
kg .
52. Naczepa - przyczepa,
której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd.
53. Masa własna - masa pojazdu
z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach
nominalnych, bez kierującego.
54. Dopuszczalna masa całkowita -
największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego
osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.
55. Rzeczywista masa całkowita -
masa pojazdu łącznie z masą znajdującą się na nim rzeczy i osób.
56. Dopuszczalna ładowność -
największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi
różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu.
57. Nacisk osi - suma
nacisków, jaką na drodze wywierają koła znajdujące się na jednej osi.
Art. 16
1. Kierującego pojazdem obowiązuje
ruch prawo stronny.
2. Kierujący pojazdem, korzystając z
drogi dwujezdniowej jest obowiązany, jechać po prawej
jezdni, do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonych, do nieruchomości
położonych przy drodze.
3. Kierujący pojazdem korzystając z
jezdni dwukierunkowej, co najmniej o czterech pasach ruchu, jest zobowiązany
zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany
jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy na jezdni są
wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym,
rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany
silnikiem, są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że
nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszym.
6. Kierujący pojazdem znajdującym się
na jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca
nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.
Włączanie się do ruchu
Art. 17
1. Włączanie się do ruchu następuje
przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się nie wynikającym z
warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
1.
na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego
obiektu, z drogi nie będącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania.
2.
na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej.
3.
na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych.
3a.
na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla
rowerzystów.
4.
pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
2. Kierujący pojazdem, włączając się
do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić
pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
Art. 18
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się
do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym,
jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby
umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli
kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu
lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Art. 18
a
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się
do miejsca postoju autobusu szkolnego jest obowiązany:
1.
zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał zatrzymania.
2.
zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się aby umożliwić kierującemu
tym autobusem wjazd na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on
zamiar wykonania takiego manewru.
2. Kierujący autobusem szkolnym w
sytuacji, o której mowa w ust. 1 może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub jezdnię
dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
drogowego.
Prędkość i hamowanie
Art. 19
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany
jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem
warunków w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i
widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i
natężenia ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest
obowiązany:
1.
jechać z prędkością nie utrudniającą jazdy innym kierującym.
2.
hamować w sposób nie powodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego
utrudnienia.
3.
utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub
zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
3. Poza obszarem zabudowanym, na
jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, kierujący pojazdem objętym
indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdem lub zespołem pojazdów o
długości przekraczającej 7 m jest obowiązany utrzymywać taki odstęp od pojazdu
silnikowego znajdującego się przed nim, aby inne wyprzedzające pojazdy mogły
bezpiecznie wjechać w lukę utrzymywaną miedzy tymi pojazdami. Przepisu tego nie
stosuje się, jeżeli kierujący pojazdem przystępuje do wyprzedzania lub gdy
wyprzedzanie jest zabronione.
Art. 20
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 5.00-23.00 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 23.00-5.00 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub
zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/ h.
3. Prędkość dopuszczalna poza
obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, wynosi w przypadku:
1.
samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie
całkowitej nie przekraczającej 3, 5 t:
a. na autostradzie- 130 km/ h.
b. na drodze ekspresowej
dwujezdniowej - 110 km/ h.
c. na drodze ekspresowej jednojezdniowej
oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch
pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu- 100 km/ h.
d. na pozostałych drogach- 90 km/ h.
e. zespołu pojazdów lub pojazdu nie
wymienionego w pkt . 1:
a. na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze
dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla
każdego kierunku ruchu- 80 km/ h.
b. na pozostałych drogach- 70 km/ h.
4. Dopuszczalna prędkość autobusu
spełniającego dodatkowe warunki techniczne określone w przepisach, o których mowa
w art. 66 ust. 5 na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/ h.
5. skreślony.
6. Prędkość dopuszczalna niektórych
pojazdów, z zastrzeżeniem ust. 2 wynosi:
1. ciągnika rolniczego (również z przyczepą) -
30 km/ h.
2.
pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla
kierującego - 30 km/ h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem
zabudowanym.
3.
motocykla (również z przyczepą) i motoroweru, którymi przewozi się dziecko w
wieku do 7 lat - 40 km/ h.
Art. 21
1. Organ zarządzający ruchem na
drogach może zmniejszyć lub zwiększyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość
dopuszczalną pojazdów obowiązującą na obszarze zabudowanym.
2. Prędkość dopuszczalna, o której
mowa w ust. 1, może być:
1.
zmniejszona - jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za
tym przemawiają.
2.
zwiększona - jeżeli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniają
zachowanie bezpieczeństwa ruchu.
3. Organ zarządzający ruchem na drogach
może zmniejszyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów
obowiązującą poza obszarem zabudowanym, jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na
drodze lub jej odcinku za tym przemawiają.
4. Organ rejestrujący pojazd może
ustalić dla indywidualnego pojazdu dopuszczalną prędkość niższą niż określona w
art. 20, jeżeli jest to uzasadnione konstrukcją lub stanem technicznym pojazdu.
Ograniczenie prędkości należy uwidocznić na znaku umieszczonym z tyłu pojazdu.
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22
1. Kierujący pojazdem może zmienić
kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej
ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany
zbliżyć się:
1.
do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo
2.
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi-
jeżeli zamierza skręcić w lewo.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się,
jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym
przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
4. Kierujący pojazdem, zmieniając
zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu
po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten
pas z prawej strony.
5. Kierujący pojazdem jest obowiązany
zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu
oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
6. Zabrania się zawracania:
1.
w tunelu, na moście, wiadukcie, lub drodze jednokierunkowej.
2.
na autostradzie.
3.
na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego
przeznaczonego.
4.
w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub
ruch ten utrudnić.
Wymijanie, omijanie i cofanie
Art. 23
1. Kierujący pojazdem jest
obowiązany:
1.
przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika
ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się.
2.
przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu
lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość; omijanie pojazdu
sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko z jego prawej
strony.
3.
przy cofaniu ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i
zachować szczególną ostrożność, a w szczególności:
a.
sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
lub jego utrudnienia.
b.
upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda w razie trudności w
osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej
osoby.
2. Zabrania się cofania pojazdem w
tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej.
Wyprzedzanie
Art. 24
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany
przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
1.
ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia
komukolwiek ruchu.
2.
kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania.
3.
kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku ruchu lub zmiany pasa
ruchu.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany
przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp
od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu
jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.
3. Kierujący pojazdem jest obowiązany
przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego pojazdu, z
zastrzeżeniem ust. 4, 5 i 10.
4. Pojazd szynowy może być
wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie
wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.
5. Wyprzedzanie pojazdu lub
uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się
tylko z jego prawej strony.
6. Kierującemu pojazdem wyprzedzanym
zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości.
Kierujący pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika
jest obowiązany zjechać jak najbardziej na prawo i- w razie potrzeby -
zatrzymać się w celu ułatwienia wyprzedzania.
7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu
silnikowego jadącego po jezdni:
1.
przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia.
2.
na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi.
3.
na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch
jest kierowany.
8. Dopuszcza się wyprzedzanie w
miejscach, o których mowa w ust. 7 pkt . 1 i 2, na
jezdni:
1.
jednokierunkowej
2.
dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi pasami ruchu pod warunkiem, że
kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku
przeciwnym- w miejscu gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.
9. Dopuszcza się wyprzedzanie w
miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt . 3 pojazdu
sygnalizującego zamiar skręcenia, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na
część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym. Dopuszcza się
wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy
zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
1.
na jezdni jednokierunkowej
2.
na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze
zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do
jazdy w tym samym kierunku.
Zabrania się wyprzedzania pojazdu
uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym.
Przecinanie się kierunków ruchu
Art. 25
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się
do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo, także
jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do
pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez
względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się
również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.
4. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1. wjeżdżania na skrzyżowanie, jeśli
na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
2. rozdzielania kolumny pieszych.
Art. 26
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się
do przejścia dla pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić
pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który skręca w
drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu
na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1. wyprzedzania pojazdu na przejściu
dla pieszych bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest
kierowany,
2. omijania pojazdu, który jechał w
tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa
pieszemu.
3. jazdy wzdłuż po chodniku lub
przejściu dla pieszych.
4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając
przez chodnik lub drogę (ścieżkę) dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i
ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
5. Przepis ust. 4 stosuje się
odpowiednio podczas jazdy na placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia
jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej
powierzchni.
6. Kierujący pojazdem jest obowiązany
zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku
tramwajowego, nie znajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest
wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na
nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas,
aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te
stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
7. W razie przechodzenia przez
jezdnię osoby niepełnosprawnej używającej specjalnego znaku, lub osoby o
widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać
pojazd w celu umożliwienia jej przejścia
Art. 27
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do
przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i
ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
2. Kierujący pojazdem, przejeżdżając
przez drogę (ścieżkę) dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa
rowerów.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się
wyprzedzenia pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z
wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Art. 28
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do
przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany
zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany
upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie
środki ostrożności, zwłaszcza, jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów
przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany
prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym
miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo
dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1.
objeżdżania opuszczonych zapór lub pół zapór oraz wjeżdżania na przejazd,
jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało
zakończone.
2.
wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do
kontynuowania jazdy.
3.
wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim
4.
omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby
to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na
przejeździe kolejowym kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z
przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym
o niebezpieczeństwie.
5. Kierujący pojazdem lub zespołem
pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości
większej niż 6 km/ h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić
się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie
pojazd szynowy lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się
odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3
pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego,
na którym ruch jest kierowany.
Ostrzeganie oraz jazda w warunkach
zmniejszonej przejrzystości powietrza
Art. 29
1. Kierujący pojazdem może używać
sygnału dźwiękowego lub świetlnego w razie, gdy zachodzi konieczność
ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
2.Zabrania się:
1.
nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego.
2.
używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to
konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem.
3.
ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to spowodować
oślepienie innych kierujących.
Art. 30
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany
zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości
powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a
ponadto:
1.
kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a. włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe
przednie albo oba te światła jednocześnie.
b. poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe
sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania.
2.
kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt .
1, jest obowiązany:
a. włączyć światła, w które pojazd
jest wyposażony.
b.
korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe jechać jak najbliżej
krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego
pojazdu.
2. Obowiązek używania świateł, o
którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania
wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może używać
tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza
ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy
widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te
światła.
Holowanie
Art. 31
1. Kierujący może holować pojazd
silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1.
prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/ h na obszarze zabudowanym i
60 km/ h poza tym obszarem
2.
pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej
widoczności
3.
w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania
tym pojazdem chyba, że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę
kierowania nim
4.
pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający
odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który
powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający
łatwe odczepienie
5.
pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie
ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma
ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym
pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla
innych uczestników ruchu
6.
w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ
hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy
7.
odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 metry przy połączeniu
sztywnym , a od 4 do 6 metrów przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie
jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w
chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie
holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrom Obrony
Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji
2. Zabrania się holowania:
1.
pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba
że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia.
2.
pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu
hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony.
3.
więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego.
4.
pojazdem z przyczepą (naczepą).
5.
na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania
do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w sposób
wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa
całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej
pojazdu holującego.
Zatrzymanie i postój
Art. 46
1. Zatrzymanie i postój pojazdu są
dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej
odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
2. Kierujący pojazdem, zatrzymując
pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz
równolegle do niej.
3. W czasie postoju na drodze poza
obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe,
poza jezdnią.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany
stosować sposób zatrzymania lub postoju wskazany znakami drogowymi.
5. Kierujący pojazdem jest obowiązany
w czasie postoju zabezpieczyć pojazd przed możliwością jego uruchomienia przez
osobę niepowołaną oraz zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia
wypadku.
Art. 47
1. Dopuszcza się zatrzymanie lub
postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego
o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 2,5 t, pod warunkiem, że:
1. na danym odcinku jezdni nie
obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju.
2. szerokość chodnika pozostawionego dla
pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1, 5 m.
3.
pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na
jezdni.
2. Dopuszcza się, przy zachowaniu
warunków określonych w ust.1 pkt . 2, zatrzymanie lub postój
na chodniku przy krawędzi jezdni całego pojazdu osobowego, motocykla,
motoroweru lub roweru. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nie
przekraczającej 2, 5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w
miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
Art. 49
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1.
na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w
odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania.
2.
na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości
mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze
dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym
przejściem lub przejazdem.
3.
w tunelu, na moście lub na wiadukcie.
4.
na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeśli
zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę
linię.
5.
na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i
na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni.
6. w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału
drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd.
7.
na jezdni przy lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na
obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o
małym ruchu.
8.
na pasie między jezdniami.
9.
w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek,
a na przystanku z zatoką- na całej jej długości.
10.
w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z
prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu.
11.
na drodze (ścieżce) dla rowerów.
2. Zabrania się postoju:
1.
w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd w szczególności do i z bramy, garażu,
parkingu lub wnęki postojowej.
2.
w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub
wyjazd tego pojazdu.
3.
przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu
kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską.
4.
w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu.
5.
na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie
całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza
wyznaczonymi w tym celu parkingami
3. Zabrania się zatrzymania lub
postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż
wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn
technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz
ostrzec innych uczestników ruchu.
4. Zakaz zatrzymania lub postoju
pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub
przepisów ruchu drogowego.
Art. 50
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany
sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub
wypadku:
1.
na autostradzie lub drodze ekspresowej- w każdym przypadku.
2.
na pozostałych drogach twardych:
a. poza obszarem zabudowanym- w razie
postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli
pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości.
b. na obszarze zabudowanym- w razie postoju
na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.
2. Postój pojazdu, o którym mowa w
ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:
1.
na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a . włączenie świateł awaryjnych pojazdu,
a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne.
b . umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w
odległości 100 m za pojazdem, trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu,
odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu.
2.
na pozostałych drogach:
a . poza obszarem zabudowanym- przez
umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta
odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest
wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne.
b . na obszarze
zabudowanym- przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie
wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt
odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.
3. Sygnalizowanie, o którym mowa w
ust. 1 i 2 obowiązuje przez czas postoju pojazdu.
Art. 50
a
1. Pojazd pozostawiony bez tablic
rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to że
nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję
na koszt właściciela lub posiadacza.
2. Pojazd usunięty w trybie
określonym w ust. 1, nie odebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w
terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia
się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się,
gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby
zobowiązanej.
4. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio,
gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie została ustalona osoba
uprawniona do jego odbioru.
5. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych, kierując się zasadą poszanowania prawa własności oraz potrzebą
zapewnienia porządku na drogach publicznych, określi w drodze rozporządzenia:
1.
szczegółowy tryb oraz jednostki i warunki ich
współdziałania w zakresie usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych, lub
których stan wskazuje na to, że nie są używane.
2.
tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na
własność gminy.
Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51
1.Kierujący pojazdem jest obowiązany
używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości
powietrza:
1.
w czasie od zmierzchu do świtu.
2.
w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego-
przez całą dobę.
3.
w tunelu.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w
warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania,
kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na
nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący
pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących lub
pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł
drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania
się:
1.
pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli
jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to
samo.
2.
do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być
oślepiony.
3.
pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli
poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących
tymi pojazdami.
4. Kierujący motocyklem, motorowerem
lub pojazdem szynowym jest obowiązany używać podczas jazdy świateł mijania, z
zastrzeżeniem ust. 3.
5. Na drodze krętej, oznaczonej
odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich
świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej
przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się
do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe
lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1
pkt . 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł
stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.
7.Przepisy ust. 1-5 stosuje się
odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów
ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie
świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym
pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Art. 52
1. Kierujący pojazdem silnikowym lub
szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania
nie wynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu
drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych
przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe nie
złączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nie
przekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od
strony środka jezdni.
2. Podczas zatrzymania lub postoju, w
miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym
się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone.
Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się
urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi
światłami.
3. Światło oślepiające przedmioty
przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju,
pod warunkiem, że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie
dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.
 |